Jak wzmocnić odporność dziecka

Jak wzmocnić odporność dzieckaPhoto: © Coloures-pic - fotolia.com

Okres jesienno-zimowy, to okres, w którym prawie pewne jest, że twoje dziecko zachoruje. Warto temu zapobiegać, zwiększając odporność malca. Poniżej znajdziesz wskazówki na to, jak wzmocnić odporność dziecka w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Dieta poprawiająca odporność

Warzywa i owoce

Podstawą do budowy odporności organizmu jest spożywany pokarm. Bezcenne będą tu warzywa, jak: cebula, czosnek, kapusta, buraki oraz owoce: cytrusy, kiwi, aronia, porzeczka. Więcej na temat warzyw i owoców w kontekście wzmocnienia odporności znajdziesz w artykułach: Warzywa na odporność i wzmocnienie oraz Jak wzmocnić odporność – jedz TE owoce.

Probiotyki

Dietę malca warto wzbogacić o probiotyki, czyli prozdrowotne mikoorganizmy. Znajdziesz je w jogurtach,  kefirach, maślankach, a także kapuście kiszonej. Ich spożywanie w sposób naturalny poprawia odporność organizmu, także odporność dziecka. Więcej na temat probiotyków przeczytasz w: Probiotyki.

Tran

Jak wzmocnić odporność dziecka? Podaj mu tran. Znany z opowieści naszych rodziców i dziadków, kojarzony z niesmacznym i znienawidzonym przez dzieci płynem, dziś jest do kupienia w kapsułkach i smacznych syropach. Tran, czyli olej z wątroby ryby morskiej, zawiera nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy D i A, także alkiloglicerole i skwalen. Witamina A wspomaga a alkiloglicerole i skwalen stymulują system odpornościowy. Niektóre badania wskazują również na właściwości przeciwzapalne oraz stymulujące układ immunologiczny oleju rybnego. Zaleca się przede wszystkim przyjmowanie oleju z wątroby rekina w czasie infekcji.

Ruch

Przysłowie mówi, że ruch to zdrowie i wiele w tym prawdy. Badania pokazują, że osoby aktywne chorują rzadziej, a jeśli już to krócej i łagodniej niż osoby nie uprawiające sportu. Musisz zatem zadbać, by twoje dziecko zamiast spędzać czas przed komputerem, częściej np. biegało, jeździło na rowerze, grało w piłkę nożną, skakało na skakance, grało w babingtona, chodziło na spacery.

Szczepionki

Główny Inspektorat Sanitarny ustalił kalendarz szczepień dla dzieci. Część z nich jest obowiązkowa (np. przeciwko gruźlicy, błonicy, polio, odrze), a część zalecana. Temat szczepień i tego, czy warto je podawać dzieciom, czy nie, jest tematem dyskusyjnym. Nie chcemy zabierać w tym temacie głosu. Nie można ich jednak pominąć, pisząc o tym, jak wzmocnić odporność u dzieci. Na stronie Ministerstwa Zdrowia wśród szczepień zalecanych znajdziemy szczepienie przeciwko: pneumokokom, ospie wietrznej, kleszczowemu zapaleniu mózgu, WZW typu A, rotawirusom, pneumokokom, memingokokom oraz grypie. Niestety nie ma, ze względu na specyfikę choroby, szczepień przeciwko przeziębieniu.

Wzmacniające preparaty dla dzieci

Jeśli szukasz preparatów medycznych na wzmocnienie odporności u dzieci, możesz sięgnąć po suplementy diety dla dzieci w postaci tabletek, syropów, soków i lizaków. W  zależności od tego, co chcesz podać dziecku, pamiętaj o bezpieczeństwie twojego dziecka. Przed podaniem jakiegokolwiek środka medycznego dziecku, zwłaszcza malutkiemu, skonsultuj swoją decyzję z lekarzem.

Prawidłowa higiena

Sprawa oczywista, a jednak często o niej zapominamy. Małe dziecko uwielbia się brudzić, wszystkiego dotykać i próbować, przez co łatwiej wchodzi w kontakt z bakteriami i zarazkami. Nauka prawidłowej higieny osobistej pozwala przyswoić dzieciom zasady, dzięki którym w sposób naturalny chronią się przed infekcjami. I nie chodzi tu tylko o mycie rąk po skorzystaniu z toalety, wyjściu z autobusu, czy kontakcie ze zwierzętami. To także nauka zmiany bielizny, wymiany pościeli, sprzątania i czyszczenia swojego otoczenia (pokoju, mieszkania itd.). Czyli krótko mówiąc nauka dziecka od najwcześniejszych etapów by siebie i swoje otoczenie trzymało w czystości. Pamiętaj, że dziecko naśladuje rodzica. Swoim zachowaniem również dajesz mu przykład i uczysz prawidłowych nawyków.

Źródła:

  • Karłowicz-Bodalska K.,Bodalski T. Nienasycone kwasy tłuszczowe, ich właściwości biologiczne i znaczenie w lecznictwie. W: Postępy Fitoterapii [online]. Nr 1/2007, str.46-56. [stan na 17.09.2015] [dostęp: http://www.czytelniamedyczna.pl/2410,nienasycone-kwasy-tluszczowe-ich-wlasciwosci-biologiczne-i-znaczenie-w-lecznictw.html]
  • Lewkowicz N., Lewkowicz P., Kurnatowska A., Tchórzewski H. Mechanizm działania i zastosowanie kliniczne oleju z wątroby rekina. [online] [stan na 17.09.2015] [dostęp: http://biomarine.pl/pliki_artykuly/ekspertyzy_naukowe_03.pdf]
  • Achremowicz K., Szary-Sworst K. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe czynnikiem poprawy stanu zdrowia człowieka. W: Żywność. Nauka. Technologia. Jakość. Wyd. Naukowe PTTŻ. 2005. Nr 3 (44), str. 23-35.
  • D.C.Nieman, T.Weidner, E.Dick. Excercise and the Common Cold [online]. Stan na 17.09.2015. [https://www.acsm.org/docs/current-comments/exerciseandcommoncold.pdf]
  • Praca Zbiorowa: Immunomodulujący wpływ probiotyków na reakcje odpornościowe. [online], [stan na 17.09.2015]. [http://www.imed.pl/index.php?PAGE=telegram&TEL_CUR_ID=138&return=archives]
  • Ministerstwo Zdrowia. Szczepienia. [online] [stan na 17.09.2015] [dostęp: http://www.mz.gov.pl/zdrowie-i-profilaktyka/zdrowie-matki-i-dziecka/szczepienia]